Rozhovor s táborskou „3“, který se uskutečnil
krátce před jejich vystoupením v sobotu 19. října 1991 na Festivalu
industriální hudby v klubu Delta:
PLIVNÍK: Loni jste měli dost velký úspěch na
Festivalu alternativní kultury „U Zábranských“. Kritika chválila vaši
sehranost. Chtěl jsem se zeptat, jak dlouho spolu hrajete?
CHARLIE: Trojku založil před pěti lety Radek, k němu jsem se
připojil já a Macháček, kterej po prvním koncertu odešel. Místo něj s náma hrál
nějakej čas kytaru Ríša. Ve stejný době se přidal Zdeněk. Dělal zvuk u mixu a
na některý věci přibíhal mlátit šroty. Pak Richard odešel a jeho kytarový party
převzal Radek. Zdeněk šel místo mě k base a já k mixu. Prostě takovej kolotoč,
aby to nebylo jednoduchý. Dnešní koncert ve dvou na podiu a mix.
ZDENĚK: U Zábranskejch to bylo vlastně nejobsazenější.
CHARLIE: Tam bylo vlastně nejvíc lidí plus ještě hostující
čelistka.
PLIVNÍK: Jak jste přišli na název „Trojka“? Přeci
jenom, je to takový nezvyklý.
CHARLIE: Je to vošklivý skoro, že jo. ...(smích). Těžko
napsat na plakát, kdo tam vůbec je. No Delta to vyřešila po svým, ta nás na
plakáty nenapsala vůbec. Ta Trojka je vlastně název z toho úplně prvního
seskupení, kde abychom se vyhnuli nějakýmu psaní či vymejšlení názvů, tak tam
byl takovej grafickej symbol. Dav a v něm tři křičící hlavy. A ty daly vlastně
ten název.
PLIVNÍK: Jak často koncertujete?
CHARLIE: ...(smích)... No já ti můžu vyjmenovat koncerty
všechny, jestli chceš …(smích)... Bude to docela jednoduchý.
ZDENĚK: No, teď máme dohromady patnáct vodehranejch.
CHARLIE: Patnáct vodehranejch a takovejch pětadvacet
nevodehranejch celkem.
PLIVNÍK: Hrajete jenom po republice, nebo jezdíte
taky „ven“?
CHARLIE: I venku, Itálie, Švýcarsko, Polsko.
RADEK: Víceméně se to ale točí Praha-Tábor, Tábor-Praha.
ZDENĚK: Jednou jsme jeli do Budějic na podporu klubu, kterej
tam měl vzniknout takovou nějakou demonstrací kultury na náměstí. Tam jsme
neměli tenkrát ještě přívod ke svářečce 380 V. Takže jsme tam nehráli kvůli
tomu.
CHARLIE: Navíc tam nešlo udělat světlo, bylo to pod lampama
a pořád osvětlení jako ve dne. Ten aparát tam byl prostě úplně jinej. Takže
Keďovi, kterej tuhle akci pořádal, dlužíme jeden koncert.
ZDENĚK: A na cestě zpátky nám ukradli auto.
CHARLIE: Pučený!
PLIVNÍK: Jak vás přijímá publikum?
CHARLIE: To nevím, to se zeptej publika.
RADEK: To záleží taky na nás... Dělají, že poslouchají a koukají.
PLIVNÍK: No, já viděl jen jeden koncert v Praze, a
to byl docela slušnej úspěch.
ZDENĚK: Kde?
PLIVNÍK: U Zábranských.
ZDENĚK: No, co kluci považujou za nejlepší koncert, tak to
bylo „U melouna“, Jak jsme se tuhle dohadovali.
CHARLIE: To bylo s Ránama, napřed sme je přivezli do Tábora
a potom oni nás k Melounu. Byl tam dost nahuštěnej sál, stísněnej prostor pro
všechny - muzikanty i diváky.
PLIVNÍK: Máte nějaké hudební vzory?
CHARLIE: Každej má, ale technicky se něčemu těžko
přiblížíš.. Spíš máme každej něco naposloucháno. Prostě některý věci neděláš
proto, že už je před tebou někdo dělal. Prostě obráceně. Né za každou cenu bejt
někomu podobnej.
ZDENĚK: Hudební vzory? To ne!
PLIVNÍK: Teď trochu odbočím od muziky, jsme přeci
jenom asi tak ze tří čtvrtin literární časopis, takže si neodpustím dotaz na
oblíbenou četbu.
CHARLIE: Nečtu nic... vůbec nic nečtu.
ZDENĚK: Udělám reklamu, já čtu Plivník.
RADEK: (smích)...
PLIVNÍK: Rád bych se ještě vrátil k vašemu turné
po Itálii...
ZDENĚK: Podle mě to nemuselo bejt vůbec špatný, ale našemu
autu upadla vlastně první den ve Švýcarsku poloosa, srazil jsem tam tím i
nějakou značku, a to přineslo samozřejmě hodně problémů. Policie, telefonát do
Československa. Jeli jsme samozřejmě dál, ale už vypújčeným autem, naše bylo
odepsaný. Do Itálie jsme si zaplatili převoz dodávkou z klubu, ve kterým jsme
hráli naposled. Po Itálii to probíhalo podobně. Kluci díky tomuhle poznali i
jednu autobusovou zastávku na hranicích, kde museli trávit celej den, a to z
úplně celým aparátem, než pro ně dojelo auto, který je odvezlo. Myslím ale, že
žádná kapela se nevracela domů z turné stopem.
PLIVNÍK: Když tak poslouchám tu vaši anabázi, jak
jste na tom s financema? Co vůbec obnáší takovéhle koncertování?
ZDENĚK: No prodělai sme hodně. Radek to počítal, kolik jsme
vlastně mohli vydělat na turné a kolik sme vlastně nakonec prodělali. Protože
tím, že jsme si vydělat na turné, máme třeba nový combo, vlastně sme si ho
půjčili s tím, že mu ho pak zaplatíme, ale neměli sme peníze. Turné mělo
vydělat. Vrátili sme se a neměli vůbec nic. Já mám rodinu, Charlie má rodinu,
Radek je na tom víceméně stejně, takže jsme platili dluhy jako mourovatý.
Vybíralo se z knížek, rozdělilo se to na tři díly. Koupilo se combo, zaplatili
sme dluhy.
CHARLIE: Každé turné s Trojkou mne průměrně stává okolo
třech tisíc.
ZDENĚK: A to sme se nezmínili vlastně o Polsku.
CHARLIE: No, v republice jsou ty koncerty levnější. Když
jedeme ven, je to většinou okolo těch tří tisíc.
RADEK: Když to dobře dopadne.
ZDENĚK: Zapomněli sme na Polsko, to byl taky výlet. No to už
je pasé, myslím, že už to i bylo někde psaný. Rány do těla ...(smích)...
PLIVNÍK: Ano tuším v KONTRA, ale tam bylo hlavně o
Ránách, s poznámkou, že jste se svezli s nima.
ZDENĚK: No svezli, starým autem-Tudorem. Koncert byl
odvolanej. A pak ta příjemná noc, kterou sme strávili tam na místní posádce, v
takovejch těch předběžnejch zadržovacích celách, celou noc. Bez možnosti
zavolat někomu nebo někam.
PLIVNÍK: To vás nenechali zavolat ani na konzulát?
CHARLIE: No nechali, ale pozor, vzali ti peníze a pak ti
řekli, teď si zavolejte. No prostě takový ty praktiky...
PLIVNÍK: Starý známý...
CHARLIE: Starý známý...
PLIVNÍK: Uvažujete o vydání desky?
ZDENĚK: Ten pořad, co tady dneska bude je vlastně takovej...
CHARLIE: Takovej přechodnej mezi tím, co by sme chtěli dělat
dál.
ZDENĚK: No, z toho koncertu, pokud to dobře dopadne, chceme
dělat jenom demo, vlastně živák, jako jedinej demo, kterým bychom se mohli
nějakým způsobem prezentovat, protože zatím nic takovýho neexistuje.
CHARLIE: Aspoň teda né náma autorizovaný.
PLIVNÍK: Nejbližší koncerty?
ZDENĚK: Chtěli bychom hrát novej pořad v Táboře. Ještě v
týhle podobě, ale už sme vom tom uvažovali před Deltou. Ale to jsme neudělali,
tak nevím, jestli to uděláme po Deltě. Jestli se nebudeme věnovat už dalšímu.
PLIVNÍK: Všichni jste z Tábora?
CHARLIE: Snad už jo, no...
PLIVNÍK: Jak se k vám stavěj lidi v Táboře?
???????????????????
PLIVNÍK: No, přeci je to pro nás takový menší
město...
CHARLIE: To jo... Já myslím, jak kdo.
RADEK: Já myslím, zajeď si do Tábora, zeptej se na 3 a
propíchaj ti gumy...(smích).
PLIVNÍK: Dost se hovoří o tom, že industrial je
slepá větev, že už to dál nikam nepovede, co si o tom myslíte?
RADEK: Podle mě je to slepá ulička, stejně jako kterákoliv
jiná odnož muziky, vyjma ambientu a zemitejch kultur.
CHARLIE: Souhlas.
ZDENĚK: Podle mě je industrial komunikačně
nejsrozumitelnějsí začátek celého jeho vývoje.
PLIVNÍK: Co si myslíte o současných industriálních
kapelách, případně o jiných výbojích na naší scéně?
CHARLIE: Na naší scéně už dlouho nic nebylo, pořád to samý.
ZDENĚK: Já osobně jsem třeba zvědavej na L'ahkou Múzu, s
klukama sme poslouchali demáč. Ale v podstatě sem zvědavej na každou novou
kapelu.
CHARLIE: Já taky, ale L'ahká Múza, po tom co jsem si vyslech
rozhovory s jejich vokalistkou, mě už dopředu serou.
PLIVNÍK: Co posloucháte nejraději?
CHARLIE: Já všechno... Úplně všechno.
RADEK: všechny zvuky... všechny předměty, nástroje, lidi i
zvířata co vydávaj nějaký zvuky, tak ty poslouchám. Prostě ať je to muzika,
nebo jakýkoliv dorozumívací prostředí. Myslím, že je to daleko důležitější, než
vytvářet na nějakej nástroj umělej zvuk. Právě tato verbální komunikace je asi
to nejdůležitější. Umět si z ní vybrat to dané, a potom tím někomu něco sdělit,
ale potom jestli to posluchač vůbec vezme, nebo ne. Každopádně snaha o tento
způsob sdělení tady je.
ZDENĚK: Nemá smysl cokoliv jmenovat. Dost přesně to říká
Radek.
PLIVNÍK: Když dáváte dohromady něco nového, máte
předem promyšlenou koncepci, nebo to tak nějak vyleze ze zkoušky?
ZDENĚK: Spíš každej má nějakou koncepci a z těch tří
koncepcí vznikne jedna, s kterou všichni souhlasíme.
PLIVNÍK: Jak dlouho vám vydrží jeden program?
RADEK: Než nás začne negativně deformovat...(smích). Teda
lépe řečeno přestane bavit. No, a to se stane asi během tak těch osmi koncertů.
ZDENĚK: Na mě zase padá taková schíza, že co se hrál tenhle
program, tak nevyšel pořádně ani jednou. Těšil jsem se na Deltu, protože se mi
tady přede dvěma lety líbilo, to prostředí, ten sál, nazvučení...
RADEK: To jsou ale takový ty pláče všech těch kapel. Každej
někdy něco zkazí. Někdy to poseru já, někdy někdo něco zapomene, nebo se stane
cokoliv jinýho. Což jsou v podstatě výmluvy.
ZDENĚK: Nikdy jsme v podstatě nezkoušeli tak, že by jsme
měli svoji zkušebnu, kde by jsme se sešli a hráli bysme celej pořad. Začali
jsme zkoušet tak před měsícem.
CHARLIE: Dřív to byla prostě spíš improvizace. Byl pevně
danej rám, kostra, který se každej musel držet a všechno ostatní byla
momentální improvizace. V novým pořadu má improvizace svoje místo, ale už ne
tolik, jako měla v tom dřívějším. Už tam musí být určitej řád a předem nějaká
pevná domluva. Pokud tam hraje někdo něco jinýho, tak ten druhej to hned hraje
taky blbě. Takže jakmile to jeden zvorá, je to zvoraný celý.
PLIVNÍK: Některé kapely nadávají na Deltu ohledně
akustiky...
RADEK: Nám nikdy akustika nedělala problémy.
ZDENĚK: Zatím...
CHARLIE: Možná je to taky tím, že Delta je pro nás takovej
honosnej sál.
ZDENĚK: Venku jsme v takovýmhle sále nehráli.
CHARLIE: Ani jednou.
RADEK: Tak sme si asi zvykli na všechno.
PLIVNÍK: Jestli bude pokračovat tradice
industriálních festivalů na Deltě, předpokládám, že se tu opět potkáme...
CHARLIE: Jo, určitě.
RADEK: Jestli se navzájem nepodřežem někdy na dalším turné.
ZDENĚK: Myslím, že jsme taková parta, že se nepodřežem.
Plivník č. 5, 1991
Žádné komentáře:
Okomentovat