20.05.13

Sucidal Meditations - S/M

  Znalcům pražské industriální scény netřeba představovat jméno Suicidal Meditations. A právě na bázi téhle kapely, rozpadnuvší se před pěti roky v důsledku smrti jejich vedoucího Jardy Paláta, se vytvořil projekt S/M.
  Počátky Suicidal Meditations se datují časem listopadové revoluce. V podstatě šlo o navázání na předcházející Palátův soubor Abteilung des Intensive Sorge (Palát se v té době věnoval industriální hudbě již nejméně deset let, hrál např. V Paprscích ing. Garina, Veselých filištínech či Disharmonic Balletu - ostatně říkávalo se mu Šedá eminence českého industriálu). Základní duo SM tvořila vedle Paláta (samply, mix) Silvia Hromádkové, obstarávající vokály (Silně prohnané efekty, jelikož zpívat neumím...), kolem nich se vystřídalo několik dalších hráčů včetně Alexe Švamberka z Tonton Macoutes, ale hráli i jen ve dvou. Diskografie SM je stručná: dvě kazetová LP Live in Delta a Live in Shithouse (obě 1990), dále studiové demo se čtyřmi skladbami rovněž z roku 1990, které původně měl vydat Panton na sampleru čtyř kapel (nikdy k tomu nedošlo), a nakonec o rok mladší studiová nahrávka Savvy, která vyšla před třemi lety v limitované edici a vlastním nákladem na CD. 
  
  S/M vznikl na přelomu let 1996 a 97 ze Švamberkova popudu. K němu a Hromádkové se přidali Jakub Jirák na basu a Honza Duspěva na bicí. Dosud se prezentovali jen živě, ale sbírají materiál pro CD a plánují rovněž skladbu pro sampler firmy Napalmed.
  A jak dnes vypadá hudební stránka S/M? Industriál je velice široký pojem, "Osobně bych řekla, že je to hudba, která má blíž je strojům než k přírodě," přemítá Hromádková. "Industriál je spíš jakési univerzální pojmové zastřešení pro vícero stylů, které spojuje určitý typ fascinace technologií, vynalézání vlastních zvuků, určité hudební postupy. Naše vlastní hudba prodělala celkem dost obměn, někdy převládaly vrstvené rytmické samply, Jarouškovou specialitou bývalo sotva postřehnutelné zpožďování samplů pomocí delaye, čímž vznikaly komplexnější struktura, jindy převládaly hutné hlukové plochy. Rádi necháváme i jistý prostor pro improvizaci. Používáme samply z našeho okolí, od jiných kapel dosud jen samply The Cramps pro performanci v Rudolfinu, jinak veškeré zvuky vytváříme vlastně živě. Z klasických nástrojů používáme vlastně jen baskytaru, vyjimečně i kytaru a saxofon. Nejvíc užíváme běžné a snímací mikrofony, různé kovové i nekovové objekty, delay, pitchshifter a vlastní mix... ."

Petr Korál
Rock&Pop 2000

Žádné komentáře:

Okomentovat