1ORP: NAPALMED byla původně grindcore kapela. Jakým vývojem jste od svého vzniku prošli?
Nejsem si vědom této skutečnosti. Možná tak usuzuješ z poslechu prvních nahrávek našich živých vystoupení. Na těchto akcích kluci používali baskytary, bicí soupravu a já svůj hlas. Při zpětném ohlédnutí bych tyto hodnotil spíše jako improvizovaný noise core". Po pravdě řečeno jsme ale od samotného počátku usilovali o noise jako takový, což je možné posoudit ze "studiových" záznamů.
2ORP: Proč tedy došlo k tak výrazné změně soundu?
Pravděpodobně to je zapříčeněno používanými prostředky zvuku. Nebylo pro nás snadné najít ty správné (dodnes se snažíme je najít). Na koncertech jsme k výše zmiňovaným nástrojům postupně přidávali další nehudební zvuky, aby nastala hlavní změna ve zrušení klasických bicích a postupně i obou zdvojených baskytar.
3ORP: Kdo tvoří NAPALMED?
Martin HOLÝ - železa, elektronika, zvuky, hlas (ex-LUCRECIA-basa)
Martin BERAXA - elektronika, železa, hlas, zvuky (KREVEL-bicí, F.S.F.I. -basa)
Petr BERÁNEK - elektronika, železa, hlas, zvuky (KREVEL, ex-F.S.F.I.-basa)
Radek KOPEL - hlas, elektronika, zvuky, železa (hudební antitalent/diletant)
Petr KOPECKÝ - VIDEOMED
4ORP: Jak bys charakterizoval Vaše "hudební" zaměření, Váš produkt? Při poslechu NAPALMED se mi vybaví spojení "low-fi-noise-industrial"...
Řekl bych noise. Faktem je,že sami od čisté formy tohoto stylu často nechtěně odbíháme. Tebou zmiňovaný termín "low-fi-noise-industrial" by mohl směle shrnovat naší dosavadní cestu. Když tak o tom přemýšlím jsem rád, že jsi nevyslovil pojem "shit-noise"...
5ORP: Proč právě tento styl? Pro jeho zvukovou nedokonalost, tedy syrovost?
Poměrně dlouho poslouchám muziku jako takovou. Vždycky jsem hledal tvrdost, agresivitu, rychlost a další nevyslovitelné extrémní prvky. Naprosté uspokojení těmito elementy jsem dosáhl až objevením "japanoise". Nemyslím si, že by noise/industrial byl o zvukové nedokonalosti. Je pravda, že zvuková forma je podstatně jiná než u hudební produkce,ale tvůrcům těchto subkultur jde ve většině případů také o co nejlepší zvukový projev. Slovo syrovost je tedy,dle mého názoru mnohem výstižnější.
Všechny absolutně spontánně a improvizovaně.
7ORP: Jak se liší koncerty od Vašich nahrávek?
Na koncertech myslím nejsme zatím schopni předvést všechny elementy naší tvorby jako při "studiových" jamech. To je zapříčiněno jednak zmatkem a nervozitou, která každou akci provází. Za druhé je to neustálý element improvizace. Poslední a nejvýznamnější část této odlišnosti jsou zvukaři. Zatím jsme měli relativní štěstí a ve většině případů vše dopadlo zhruba uspokojivě.
8ORP: Kolik koncertů jste zatím odehráli, který byl nejúspěšnější a proč?
K dnešku to je 16 živých představení po boku různých partiček, z větší části metalových a coreových. Který z nich byl nejúspěšnější pro lidi to nevím, pro mě asi ten s M.A.C. OF MAD v Praze, ve FUTURU(vskutku velice silná 3/4 hodinka čistého hluku). Za zmínku stojí také čistě industriální akce v rámci festivalu "Používej chrániče sluchu 1.". Na tomto se aktivně do procesu zapojili i civilisti a výsledkem bylo zničení všeho živého i mrtvého.
9ORP: Mají Vaše hlukové improvizace alespoň minimální pevnou kostru, základy?
Při "studiových" nahrávkách i na koncertech probíhá vše improvizovaně. Pouze na koncerty připravím hrubý koncept průběhu akce, který však stejně nikdy nedodržíme.
10ORP: Cítíte spřízněnost s některými skupinami?
Zcela určitě. Chtěli bychom dosáhnout pestrosti GEROGERIGEGEGE a VIOLENT ONSEN GEISHA, nekompromisnosti INCAPACITANTS, intenzity kterou předvádí MASONNA, decentnosti AUBE a zejména vrcholu zvukové kvality MERZBOW.
11ORP: Jistou paralelu cítím v silné japonské noise scéně. Jste nějak provázáni-nejen jako NAPALMED, ale i po stránce vydavatelské?
S Japonskem, ale i ostatními zeměmi, jsme provázáni velice úzce, a to hlavně v undergroundových kruzích. Vzájemně si pomáháme a spolupracujeme, ať už jako kapely nebo malé distribuční a vydavatelské firmičky. Řekl bych, že během krátké doby povstanou nové, velice kvalitní spolky produkující zajímavý a nekompromisní noise. I po stránce vše probíhá více méně na bázi přátelské výpomoci. Tímto způsobem byly zrealizovány mnohé split-kazety, 7"EP-split a dvě CD kompilace "Anomalous Silencer".
12ORP: Mohli byste uvést kompletní diskografii NAPALMED?
Velice nerad bych plýtval tvým dozajista drahým místem. Pokud však přece jen neodoláš druhý soubor na disketě by měl uspokojit tvou zvědavost.
13ORP: Kterého titulu si nejvíce ceníte?
Osobně si nesmírně vážím obou "Anomalous silencer" CD-kompilací. Jsou jedinečným důkazem toho, že při troše dobré vůle a důvěře se mohou věci trochu pohnout. Dost nám pomohla i split-kazeta s AUBE. Díky níž jsme se dostali o několik pater undergroundu výš. V podstatě jsem ale rád za každý zrealizovaný titul. Skutečně!
Posun? Nevím. Asi v postupném dosahování maximalní kvality zvuku a intenzity. Vývoj? Jakýkoliv. Hlavně nedělat něco z nutnosti, odbývat cokoliv, atd.
15ORP: Kdy začnete připravovat další projekt?
Nevím co máš na mysli. Rodina, kapela i distribuce mi už dnes zabírá tolik času, že občas přestávám stíhat, takže o dalších aktivitách neuvažuju (přestože se nabízely a stále nabízejí).
16ORP: Jak jsem se již zmínil, je o Vás známo,že se kromě "hudby" také aktivně věnujete vydavatelské činnosti. Co jste dosud vydali?
Pod značkou NAPALMED vyšla většina split-kazet.CD kompilace "Anomalous silencer" (#2 je připraveno, zbývá pouze vylisování) jsou sice realizovány na mém labelu, avšak vznikly za finanční spoluúčasti všech zúčastněných. Stejně jako 7"split-EP s HERMIT nebo originální kazeta s YGGDRASIL.
17ORP: Jaké jsou Vaše nejbližší vydavatelské plány?
Do budoucna bych ve vydávání titulů velice rád pokračoval, ale hlavní a jedinou překážkou jsou peníze. Proto zatím budu volit formu do-it-yourself nebo realizace s takovými umělci, kteří jsou schopni a ochotni přispět svou finanční částkou.
18ORP: Co pro Vás "hudba" NAPALMED, ale i noise obecně znamená.
Pro mě osobně uspokojení(duševní), odreagování, očista, předání svého názoru/fantazie. Pokud se zároveň najde někdo,kdo je ochoten předávané přijmout je to dvojnásob' příjemné.
19ORP: Vyhovuje Vám spíš izolace, nebo byste byli raději součástí nějakého širšího proudu podobně orientovaných skupin?
V podstatě je mi to úplně jedno.
20ORP: Jaké používáte zdroje zvuku či nástroje?
Železa, umělé hmoty, dřevo, sklo, preparovanou elektroniku, pedálové efekty, hlasy,megafony, mikrofony,mix-pult...
21ORP: Proč je podle Vašeho názoru současný stav české a slovenské post-industriální kultury tak neskutečně bídný?
To vskutku nevím. Starší soubory udaly směr, pod povrchem to lehce kvasí, což je podstatné a důležité. Myslím, že je potřeba si také uvědomit jak jsme malá země, což vůbec není zanedbatelné. Pravdou je, že více konkurence by jedině prospělo.
22ORP: NAPALMED se pro mnohé stal jakýmsi symbolem noise undergroundu. Do jaké míry Vám tato pozice a image vyhovuje? Máte zájem o "kolaboraci" s oficiálními médii?
Pokud opravdu "jakýmsi symbolem" jsme pak to není ani naše image ani něco cíleného. Od počátku se snažím šířit NAPALMED naplno, jak mi jen schopnosti a čas dovolí. Přemýšlet o "kolaboraci" s oficiálními médii je zhola zbytečné,neb' ani média ani já nemáme zájem. Co si uděláme to máme...
23ORP: Jaké jsou Vaše plány?
Vskutku jednoduché. Pokračovat v načaté cestě.
24ORP: Nějaký vzkaz čtenářům ORPHAN AGE?
Ahoj lidi! Ozvěte se!
Poděkování a pozdravení nechť přijmou: manželka a dcery (upřímný DÍK za vše!), můj více než přítel Pavel Tušl, Tom Novák (za prostor a podporu), zbývající megatuny lidí rozeseté po celém světě, které mají jakoukoliv (i tu sebemenší) spojitost s naším konáním.
Tom Novák, OrphanAge 1997
Jo, jo 1997, to už ani nejni pravda, hehe! OrphanAge uff, Tom Novák, kde je mu žití?
OdpovědětVymazatTom stále žije v Praze
VymazatTo(m) on žil, žije a nadále bude žít. Velebím a pozdravuji!
OdpovědětVymazat