01.03.25

Viki z Massoly: “Hraju krátce, rychle a hlasitě”

   Charakteristika, že „Massola je ostravská skupina, která kombinuje noise/grindový náhled na svět se širokou paletou jazzových nástrojů a elektronikou, čímž podniká nemilosrdný útok na posluchače“, pochází z průvodního popisku k Massoláž Tour 2019 (jedou kapely Masáž a Massola), která se uskuteční mezi 9. až 12. květnem 2019. Kapela postupně navštíví Ostravu, Brno, České Budějovice a Prahu. Popisek uzavírá varování: „Nikdo nebude ušetřen zpytování vlastní hudební konzervativnosti.“ Necelý měsíc po fenomenálním setu Massoly na Žižkovské noci a měsíc před turné jsem se zeptala bubeníka Vikiho na pár hudebních detailů.

   Kdo přišel na název kapely a co vlastně znamená?

   Na název Massola jsem přišel já a pochází z knihy Historie trestu smrti od Martina Monestiera. Tam se můžeš na straně č. 159 dočíst, že: ''Zatímco na kole byly lámány údy, massola, přestože vycházela ze stejného principu, ''bít za účelem zlomení'', se týkala jen hlavy. Slovo massola označovalo v italštině primitivní kyj, jenž se do Francie dostal ve 14. století přes papežské državy v Avignonu. Město bylo proslulé tím, jak snadno tam vynášeli rozsudek smrti. Mezi léty 1598 a 1700 zde bylo provedeno více než šest set poprav. Odsouzenec dostal mocnou ránu do každého spánku (to obvykle stačilo, aby byl mrtev) a pak byl hozen na hranici. Rána do hlavy je jedním z nejprimitivnějších způsobů usmrcení…’’

  Vaše duo svorně popisuje Massolu jako „zběsilou kolizi dvou na první pohled neslučitelných hudebních žánrů – grindcoru a jazzu“, což je skutečně trefná definice a zároveň jakési varování pro prvoposluchače. Z tohoto třesku vzniká nesmírná energie, která během živých vystoupení až získává barvy a obrysy. Jasně, její určitá míra je „předepsaná“ hranicemi žánrů, které ovšem ostatně schválně přelézáte, z čeho je teda složená? Ze vzteku, frustrace, má působit jako poselství nebo jsou to naopak euforické záblesky a koncentrovaná radost?

   Troufám si tvrdit, že alfou a omegou našeho hraní je vzájemná chemie a kouzlo okamžiku, kdy vlastně nikdy pořádně nevíme, co nás čeká ve studiu nebo na pódiu. Ten moment překvapení nás žene kupředu, stejně tak jako možnost dělat si v naší hudbě svobodně, co chceme. A asi někde tady bych viděl zdroj oné energie, která je někdy v červených číslech a někdy naopak pod bodem mrazu. Záleží na okolnostech a vzájemném rozpoložení.

   Intenzita zážitku z vašeho vystoupení totiž v mnohém překračuje klasické stavy po HC/grind koncertu, kdy si rozjařeně dáte pivo a cestou domů chcete začít revoluci nebo jít rozmlátit šéfovi kancelář nebo po jazzových kompozicích, kdy chcete naopak vést intelektuální rozhovory a doma nejlépe začít psát román. Beru-li to podle sebe, tak vámi ohlušený posluchač a divák má pocit, že se sotva drží na nohou a v hlavě má vymeteno. Taky je mu ale jasné, že to musí zažít znovu.

   Asi tě zklamu, ale po koncertě máme především chuť na pivo nebo na panáka, vydechnout si a pokecat s kámošema. Na nějaké intelektuální tlachání nebo psaní románů nás moc neužije. Po šesti letech, kdy už Massola pomalu vešla v povědomí, bych ani neřekl, že by byl někdo z našeho neandrtálského chaosu nějakým zásadním způsobem ohlušen nebo jím snad dokonce šokován. Ano, čas od času se nám stává, že posluchači po koncertě přijdou s tím, že něco podobného ještě nikdy neslyšeli nebo se zvědavě ptají, jak si ty složité kompozice můžeme vůbec zapamatovat, ale že by někomu tekla krev z uší nebo že by si dotyčný musel vzít týden dovolenou po naší produkci, to určitě ne...

   Kdy a kde jste odehráli první koncert? Prý spolu moc nesecvičujete, tak 90% předváděného i nahrávaného je spontánní proces vedený jazzovou hravostí. Co se za tu dobu společného hraní změní v improvizačním poli?

   Historicky první koncert proběhl v ostravském, již neexistujícím, klubu Plan B Hardcore Café a to 18. 02. 2013 s americkou kapelou Ava Mendoza´s Unnatural Ways, kde basu drhne Tim Dahl z rozdivočelého free-jazzu The Hub. Pravda. Nezkoušíme téměř vůbec. Světlou výjimkou jsou čtyři vály, které jsou zaznamenané na split/LP s Masáží. Tyto kompozice mají jasně danou strukturu, navíc v nich figurují i hosté na basu a trumpetu, takže zde už nezbylo moc místa na nějaké improvizační veletoče. Co se za těch šest let u nás v improvizaci změnilo? Troufám si tvrdit, že nic. Jsme spolu s Ádou na sebe zvyklí, víme, co můžeme jeden od druhého v daný okamžik očekávat a podle toho se řídíme/hrajeme. Nic víc, nic míň.

   Jak ses dostal k bicím? 

   Víceméně náhodou. V raných devadesátkách, kdy jsem měl velké nutkání založit svou první skutečnou kapelu, jsme si s kamarádem ve sklepních prostorech jen tak nesměle drnkali na basu a třískali do bicích. Mně tehdy fascinovala basa, kamaráda bubny. Po nějaké době jsme si nástroje, jen tak z prdele prohodili, a já jsem najednou, na rozdíl od kámoše, po dvou hodinách intenzívního běsnění na kopák, šroťák a hajtku, vyťukával svůj první opravdový rytmus na čtyři. Parťák to pak po půl roce vzdal. Já už u bicích zůstal a buším de facto doteď.

   Druhý z dua, saxofonista (a klarinetista) Áda je hudebníkem klasičtějšího ražení?

   Co se týče Ády, tak ten je samouk stejně jako já. V současné době hraje ještě v kapele Naše Ano.

   V kolika projektech působíš ty? Co všechno máš v hudebním životopise? 

   Když pominu veškeré nesmělé (ne)hudební pokusy o kapely/projekty, tak mou první skutečnou kapelou byla grindcoreová bruska Social Deformity a noisecoreový projekt PTAO. Po rozpadu Social Deformity jsme založili Sheeva Yoga a Disney. V průběhu let jsme postupně zakládali další a další kapely + projekty nejrůznějšího ražení: Prügelknabe/Otloukánek, Kulma, Coconut Bulldozer, Ružový Vankúš a Massola, nebo jsme byli přizváni ke spolupráci s hlučnými tělesy jako třeba Sklo či Onany Boys.

   Ovlivňuje jedno hraní druhé? Hudebně si ta tělesa jsou a nejsou podobná, vyžaduje hra s tím či oním nějaké specifické osobní ladění?

   Neřekl bych, že by mé hraní na bubny nějak dramaticky ovlivňovala ta či ona kapela. Vlastně kromě Massoly, všechny formace poctivě zkouší a jsou si i dosti podobné, tudíž si v nich jedu to své „krátce, rychle a hlasitě“. Massola funguje v jiném, improvizačním režimu, ale musím se přiznat, že některé bubenické finesy, které vymyslím třeba pro Massolu, použiji v lehce pozměněné verzi třeba pro Sheeva Yoga a naopak.

   Teď k tvému druhému hudebnímu nástroji, hlasu. Trénuješ hlasivky nebo jsi ve volných chvílích raději potichu?

   Hlasivky jsem dostatečně dlouho trénoval v Sheeva Yoga, kde jsem byl jedním ze tří překřikujících se vokálů. V průběhu let jsem si našel polohy, které mi maximálně vyhovují a při kterých hlasivky příliš zbytečně netrpí. Navíc v Massole křičím téměř výhradně přes vokální modulátor, který dokáže z obyčejného hlasového projevu vykouzlit, díky nepřebernému množství zvukových presetů/efektů doslova čisté zlo! Takže trénovat ani moc nemusím, chytrá mašinka se o všechno postará…


   Nikde jsem se nedočetla nic o vašem japonském zájezdu, od kterého uběhl téměř rok. Navíc je z něho i nahrávka, ne?

   Vyčerpávající a dozajista podrobný report z japonského turné sepsal hostující basák Skulda pro nové číslo „Napalmanachu“, který vyjde snad v průběhu tohoto roku. Celý tenhle výlet jsme upekli s klukama ze Sedem Minút Strachu, kteří už v Japonsku byli a tudíž měli i úzké vazby na pány Ucchi-ho (Napalm Death Is Dead/Cunts) a Kamei-sana (Spacegrinder). Tito dva noisecoreoví nadšenci nám ve své domovině všechno do posledního puntíku naplánovali, zorganizovali, zařídili a mé maličkosti tímto splnili celoživotní sen. Ten sen trval hezkých devět dní a postupně jsme s naším bordelem navštívili Takamatsu, Matsuyama, Kokubunji, Kouenji, Asagaya, Nakano, Yokohama a Shibuya. Hráli jsme především v pronajatých studiích, ale i klubech, předskakovaly nám ty nejhlučnější/nejbordelóznější/nejbizarnější kapely/projekty jaké si vůbec dokážeš představit, všechno bylo hrozně nahlas, všichni byli strašně přátelští a my vyloženě nadšení z každého nového dne v Japonsku. Byl to nepopsatelný zážitek, který bych si někdy rád opět zopakoval…
(Poznámka: v době rozhovoru jsem pochopitelně nemohla vědět, že 23. března Massolu důkladně vyzpovídá Viktor Palák v rámci svého pořadu na Radiu Wave. Mluví se tam i o Japonsku. Album z japonského turné se jmenuje “Jazztruction Over Japan” a vyšlo v roce 2018.)

   Na letošní rok chystáte monstrózní až hororové LP na kvadrát. Slyšela jsem cosi o zástupech hostů z různých hudebních světů. Bude k němu turné?

   Na dvojalbu ''Splatter Jazz'' pracujeme v různých intervalech již od února 2016 a v současné době pomalu finišujeme. Na dvou deskách o rychlosti 33 rpm najdeš 19 válů na ploše 80 minut, 10 hostů (od kytar, baskytar přes elektroniku až po trumpetu nebo trombón) a žánrový rozptyl od našeho již klasického jazz/grindu přes temný sludge až k uchobolavému ambient/noise. Celé album je vlastně pocta hororové kinematografii, tedy filmům, které máme s Ádou rádi a často se k nim vracíme. Za všechny bych jmenoval ''The Texas Chain Saw Massacre'', ''The Thing'', ''Night Of The Living Dead'', ''The Exorcist'' nebo náš ''Spalovač Mrtvol''. Vskutku nechutný obal nám vytvořil formou koláže ultra-talentovaný Američan Adam Medford/Strange Creature Collages a vydání desky si vzal na triko Milan Mézl/Klikotoč Recs. Turné k ''Splatter Jazzu'' neplánujeme, ale rádi bychom některé písně z desky zahráli i s vybranými hosty živě, s projekcí a s malým překvapením navrch…
 
   Jedním z informačních zdrojů pro předrozhovorovu přípravu byl tento obsáhlý článek.


Karolína Válová 2019

Žádné komentáře:

Okomentovat